ПОЛОЖЕННЯ
про Южноукраїнську міську психолого-медико-педагогічну консультацію
1.Загальні положення
1.1. Южноукраїнська міська психолого-медико-педагогічна консультація є методичною установою системи освіти і науки України, що здійснює консультативну, методичну, психолого-педагогічну, корекційно-розвиткову, аналітичну, прогностичну, профілактичну, просвітницьку діяльність.
1.2. У своїй діяльності Южноукраїнська міська психолого-медико-педагогічна консультація керується Конституцією України, Конвенцією ООН про права інвалідів (2006 року), Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», «Про реабілітацію інвалідів в Україні», «Про захист персональних даних», актами Президента України, Кабінету Міністрів України, рішеннями Южноукраїнської міської ради, «Положенням про центральну та республіканську (Автономна Республіка Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські, районні (міські) психолого-медико-педагогічні консультаці»” та цим Положенням.
1.3. Діяльність Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації спрямована на:
- виявлення, психолого-педагогічне вивчення, оцінку труднощів та потенційних можливостей розвитку дітей віком до 18 років, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, мають ознаки ризику виникнення труднощів пізнавальної діяльності та поведінки;
- підготовку висновку та рекомендацій щодо розвитку, змісту, форм і методів навчання з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дитини;
- консультування батьків (осіб, які їх замінюють), педагогічних працівників з питань вибору можливих форм і методів навчання, у тому числі інклюзивного (інтегрованого), у поєднанні з реабілітаційними заходами, соціальної адаптації та інтеграції у суспільне життя дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку;
- облік, систематизацію та аналіз даних про кількість дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, за освітніми потребами з урахуванням видів порушень з метою надання пропозицій щодо створення належних умов та вжиття заходів для реалізації права таких дітей на здобуття освіти, забезпечення її гнучкості та різноманітності за місцем проживання;
- участь у складанні індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (спільно з лікарсько-консультаційними комісіями закладів охорони здоров'я);
- організацію індивідуальної корекційно-розвиткової допомоги дітям, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, насамперед зі складними та тяжкими вадами;
- співпрацю зі шкільними психолого-медико-педагогічними комісіями загальноосвітніх навчальних закладів міста;
- надання науково-методичної допомоги педагогічним працівникам загальноосвітніх навчальних закладів з питань інклюзивного (інтегрованого) навчання та створення оптимальних умов для реалізації потенційних можливостей, розвитку здібностей, обдарувань, здобуття якісної освіти дітьми з особливими освітніми потребами;
- системну психолого-педагогічну підтримку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в умовах інклюзивного (інтегрованого) навчання, за індивідуальною формою в домашніх умовах;
- психолого-педагогічний супровід сімей, які виховують дитину зі складними вадами розвитку, у тому числі з інвалідністю;
- залучення батьків (осіб, які їх замінюють) до участі в реабілітаційному процесі шляхом їх участі у проведенні корекційно-розвиткових занять, надання методичних рекомендацій щодо розвитку і виховання їхніх дітей;
- просвітницьку діяльність серед населення в цілях профілактики виникнення порушень у психічному розвитку дітей, труднощів у навчанні та формуванні особистості.
1.4. Консультування та психолого-педагогічне вивчення дітей в Южноукраїнській міській психолого-медико-педагогічній консультації здійснюється за зверненням батьків (осіб, які їх замінюють) та з обов'язковою їх присутністю.
Показаннями для здійснення такого консультування можуть бути порушення формування у дитини пізнавальної діяльності згідно з віковими нормами, труднощі засвоєння нею знань, умінь, навичок, суспільного досвіду.
1.5. Южноукраїнська міська психолого-медико-педагогічна консультація діє у місті Южноукраїнську. У кожній загальноосвітній школі діють шкільні психолого-медико-педагогічні комісії.
1.6. Южноукраїнську міську психолого-медико-педагогічну консультацію створено при методичному кабінеті управління освіти Южноукраїнської міської ради, яка підзвітна Миколаївській обласній психолого-медико-педагогічній консультації.
1.7. Южноукраїнська міська психолого-медико-педагогічна консультація не є юридичною особою.
1.8. Головною науково-методичною установою у структурі Южноукраїнської психолого-медико-педагогічної консультації є центральна психолого-медико-педагогічна консультація, яка входить до складу Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи Національної академії педагогічних наук України.
2. Основні завдання і функції Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації
Южноукраїнська міська психолого-медико-педагогічна консультація здійснює:
2.1. Своєчасне виявлення дітей з вадами розвитку, починаючи від народження, облік їх кількості за освітніми потребами з урахуванням видів порушень, консультування батьків щодо вторинних ускладнень психічного розвитку дитини з певним видом порушень.
2.2. Попереднє логопедичне, педагогічне та психологічне вивчення дітей з вадами розвитку, які не відвідують навчальних закладів, результати якого фіксуються у відповідних розділах «Картки стану здоров'я і розвитку дитини».
2.3. Психолого-педагогічне вивчення дітей, що відбувається за умови наявності у її складі необхідних фахівців, представника Миколаївської обласної психолого-медико-педагогічної консультації та документально підтверджених медичних даних (діагнозу) дитини і стосується дітей із сенсорними, фізичними, мовленнєвими порушеннями.
2.4. Направлення дітей із складними вадами розвитку (після попереднього консультування та оформлення необхідних документів) на психолого-педагогічне вивчення в Миколаївську обласну психолого-медико-педагогічну консультацію для визначення особливих освітніх потреб і надання рекомендацій щодо змісту, методів та форми їх навчання, комплексної реабілітації.
2.5. Консультативно-методичну допомогу батькам (особам, які їх замінюють), педагогам, практичним психологам, соціальним педагогам, медичним працівникам та працівникам соціально-психологічних служб з питань виховання, навчання, необхідності психолого-педагогічного та медичного супроводу дітей з різними видами порушень психофізичного розвитку та девіантною поведінкою.
2.6. Проведення роз'яснювальної роботи серед населення, працівників закладів освіти, охорони здоров'я, установ, закладів системи праці та соціального захисту населення про необхідність раннього виявлення та організації своєчасної допомоги дітям з порушеннями психофізичного розвитку.
2.7. Організацію, координацію діяльності шкільних психолого-медико-педагогічних комісій, консультативно-методичну допомогу у здійсненні індивідуального супроводу навчання і виховання дітей з різними видами порушень психофізичного розвитку.
2.8. Участь у розробці пропозицій щодо розвитку мережі навчальних закладів для дітей дошкільного і шкільного віку, які можуть надавати освітні послуги дітям, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, створення в них умов для інклюзивного (інтегрованого) навчання.
2.9. Співпрацю з управлінням освіти Южноукраїнської міської ради, психологічною службою системи освіти, взаємодію з дошкільними, загальноосвітніми навчальними закладами, службою у справах дітей, громадськими та іншими організаціями.
2.10. Підготовку аналітичної звітності для Миколаївської обласної психолого-медико-педагогічної консультації.
3. Склад Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації
3.1. Керівником Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультацій може бути завідувач з повною вищою педагогічною освітою за спеціальностями «Дефектологія», «Корекційна освіта (за нозологіями)», який має стаж педагогічної діяльності за фахом не менше трьох років.
3.2. Відповідно до основних завдань і функцій до складу Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації, яка надає послуги дітям з різними видами порушень психофізичного розвитку, залучаються консультанти на умовах погодинної оплати праці, які є фахівцями з корекційної педагогіки (за нозологіями), практичний психолог, дитячий лікар-психоневролог з досвідом роботи (або штат комплектується).
3.3. Допустимим є залучення лікарів споріднених спеціальностей для заміни посад фахівців (тифлопедагог-офтальмолог, сурдопедагог-сурдолог тощо).
4. Організація роботи Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації
4.1. Первинне консультування батьків (осіб, які їх замінюють) щодо особливостей розвитку їхніх дітей відбувається з їх власної ініціативи і здійснюється консультантом відповідної фахової спеціалізації. У разі необхідності поглибленого психолого-педагогічного вивчення дитини на засіданні Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації їм надається "Картка стану здоров'я і розвитку дитини».
4.2. Психолого-педагогічне вивчення дитини в Южноукраїнській міській психолого-медико-педагогічній консультаціії здійснюється тільки в присутності батьків або осіб, які їх замінюють, за наявності таких документів:
- паспортів батьків;
- свідоцтва про народження дитини;
- «Картки стану здоров'я і розвитку дитини»;
- «Історії розвитку дитини» (форма 112/о (va302282-99), затверджена наказом МОЗ України від 27.12.99 N 302 (v0302282-99) «Про затвердження форм облікової статистичної документації, що використовується в поліклініках (амбулаторіях)»);
- «Індивідуальної програми реабілітації дитини-інваліда», затвердженої наказом МОЗ України від 08.10.2007 N 623 (z1197-07) «Про затвердження форм індивідуальної програми реабілітації інваліда, дитини-інваліда та Порядку їх складання», зареєстрованим в Міністерстві юстиції 19.10.2007 за N 1197/14464, якщо дитина інвалід;
- зошитів з рідної мови, математики (якщо дитина навчається), малюнків;
- висновків шкільної психолого-медико-педагогічної комісії про динаміку та якість засвоєння знань дитиною під час випробувального навчання (якщо таке було);
- документів про додаткові обстеження дитини (якщо такі є);
- витягу з протоколу засідання психолого-медико-педагогічної консультації (для проходження вивчення в центральній консультації);
- письмової згоди батьків або осіб, які їх замінюють, щодо надання дозволу на обробку персональних даних дитини, отриманих в процесі психолого-педагогічного вивчення, відповідно до цілей цього Положення.
4.3. Южноукраїнська міська психолого-медико-педагогічна консультація проводить психолого-педагогічне вивчення дітей відповідно до графіка, погодженого з обласною психолого-медико-педагогічною консультацією та з участю її представника.
4.4. На підставі результатів власного психолого-педагогічного вивчення дитини фахівцями Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації формулюється висновок про особливості її розвитку та приймається колегіальне рішення про надання батькам (особам, які їх замінюють) рекомендацій щодо програми, форм і методів навчання та здійснення корекційно-розвиткової роботи, соціально-трудової реабілітації.
4.5. Батькам або особам, які їх замінюють, надається витяг з протоколу засідання психолого-медико-педагогічної консультації з відповідним висновком та рекомендаціями.
4.6. У випадках, коли висновок може бути сформульований лише після тривалого вивчення дитини, Южноукраїнська міська психолого-медико-педагогічна консультація рекомендує навчання з випробувальним терміном на один навчальний рік у відповідному навчальному закладі, а за потреби - поглиблене медичне вивчення дитини.
4.7. У разі коли висновок Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації про стан дитини, причини її пізнавальних труднощів та рекомендації щодо потенційних можливостей психічного розвитку не збігається з медичним діагнозом, управлінням освіти така дитина направляється на навчання з урахуванням рекомендацій міської консультації у відповідний навчальний заклад з випробувальним терміном на один рік та динамічним спостереженням фахівців відповідного навчального закладу.
Після закінчення випробувального терміну навчання Южноукраїнська міська психолого-медико-педагогічна консультація здійснює повторне психолого-педагогічне вивчення дитини для уточнення рішення щодо організації її навчання та корекційно-розвиткової роботи.
4.8. Висновок Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультацій має рекомендаційний характер і є підставою для направлення дітей управлінням освіти до загальноосвітніх навчальних закладів, класів (груп) з інклюзивним (інтегрованим) навчанням, спеціальних дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів з урахуванням побажань батьків (осіб, які їх замінюють) та організації належної корекційно-розвиткової роботи.
4.9. Психолого-педагогічне вивчення дитини в центральній консультації здійснюється за зверненням батьків (осіб, які їх замінюють) та у випадках незгоди з висновками та рекомендаціями щодо потенційних можливостей психічного розвитку дитини, наданих обласною консультацією.
4.10. Висновок центральної консультації є підставою для надання рекомендованих дитині освітніх послуг управлінням освіти.
4.11. Висновок, виданий Южноукраїнською міською психолого-медико-педагогічною консультацією, скріплюється печаткою Миколаївської обласної психолого-медико-педагогічної консультації.
4.12. В Южноукраїнській міській психолого-медико-педагогічній консультації ведеться документація, визначена центральною консультацією.
4.13. Южноукраїнська міська психолого-медико-педагогічна консультація може проводити виїзні засідання в загальноосвітніх чи дошкільних навчальних закладах за погодженням з управлінням освіти Южноукраїнської міської ради, вдома за запитом і заявою батьків, які дозволяється проводити у скороченому складі, але не менше трьох фахівців: учителя-дефектолога відповідної спеціалізації, практичного психолога, лікаря-психіатра.
5. Управління Южноукраїнською міською психолого-медико-педагогічною консультацією
5.1. Южноукраїнську міську психолого-медико-педагогічну консультацію очолює завідувач, який призначається наказом управління освіти Южноукраїнської міської ради.
5.2. Завідувач Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації:
- у межах своєї компетенції взаємодіє з Миколаївською обласною психолого-медико-педагогічною консультацією, управлінням освіти, міським методичним кабінетом, керівниками навчальних закладів та закладів охорони здоров'я, психологічною та логопедичною службами системи освіти міста, громадськими організаціями тощо;
- планує й організовує роботу Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації, здійснює добір кадрів;
- видає розпорядження, які є обов'язковими для консультантів Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації;
- створює належні умови для продуктивної праці консультантів Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації.
5.3. Управління освіти Южноукраїнської міської ради забезпечує Южноукраїнську міську психолого-медико-педагогічну консультацію необхідними приміщенням, обладнанням, наочно-дидактичними та методичними матеріалами, комп'ютерною технікою тощо.
5.4. Призначення на посаду і звільнення з посади завідувача Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації здійснюється управлінням освіти Южноукраїнської міської ради за погодженням з Миколаївською обласною психолого-медико-педагогічною консультацією.
6. Матеріально-технічне забезпечення Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації
6.1. Для повноцінного здійснення професійної діяльності управління освіти Южноукраїнської міської ради забезпечує Южноукраїнську міську психолого-медико-педагогічну консультацію приміщенням відповідно до санітарних норм, доступним для дітей з інвалідністю різних категорій.
6.2. Вимоги до приміщення Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації та його облаштування:
- розташованість у зручному для відвідувачів місці, на першому поверсі, недалеко від санітарного блоку, обладнаного відповідно до потреб дітей з інвалідністю;
- наявність щонайменше трьох кімнат, пристосованих для здійснення прийому батьків, оформлення документації, проведення індивідуальних консультацій, засідань, групових та індивідуальних корекційно-розвиткових занять, обладнаних відповідно до специфіки діяльності та функціонального призначення, зокрема:
- приймальна кімната повинна мати обладнання: стільці, килим для організації ігрової діяльності дітей, іграшки, місце, облаштоване для інформування та обліку відвідувачів, збору документації;
- кімната для проведення психолого-педагогічного вивчення дітей має бути загальною площею 18-20 кв.м; обладнана стільцями, столами (звичайними і дитячими), шафами, стелажами для зберігання документації, особових справ дітей, етажерками для дидактичних матеріалів, діагностичного інструментарію та іграшок; килимом, вікном одностороннього бачення (дзеркало Гезелла) чи спеціальною відеосистемою (автономний відеореєстратор, відеокамера, вінчестер, мікрофон), комп'ютерною та оргтехнікою;
- кімната для проведення корекційно-розвиткових занять (індивідуальних та групових) загальною площею не менше 10 кв.м, облаштована столами і стільцями (звичайними і дитячими), шафами і стелажами для наочно-методичних матеріалів, іграшками, килимом,
кушеткою, пеленальним столом;
- робочі місця консультантів мають бути облаштовані персональним столом, стільцем, канцелярським приладдям.
6.3. Утримання та розвиток матеріально-технічної бази Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації фінансується за рахунок коштів управління освіти Южноукраїнської міської ради та інших джерел, передбачених чинним законодавством.
7. Припинення діяльності Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації
7.1. Припинення діяльності Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації здійснюється у формі її реорганізації або ліквідації згідно з чинним законодавством за рішенням управління освіти Южноукраїнської міської ради (засновника).
7.2. При реорганізації Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації її права та обов'язки переходять до правонаступника.
7.3. При реорганізації або ліквідації звільненим працівникам Южноукраїнської міської психолого-медико-педагогічної консультації гарантується дотримання їхніх прав та інтересів відповідно до трудового законодавства України.
Виконавчий комітет Южноукраїнської міської ради
Департамент освіти і науки Миколаївської облдержадміністарції
Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Міністерство освіти і науки україни
Український Центр Оцінювання Якості Освіти
Управління Державної служби якості освіти у Миколаївській області