Кожен навчальний рік є певним етапом як у справі розбудови національної освіти, так і у професійній долі кожного вчителя. Сфера освіти перебуває на важливому етапі переходу до більш якісного стану і вимагає не тільки модернізації змісту, а й змін форм, методів роботи навчальних закладів та управлінської діяльності керівників.
5 вересня Верховною радою було прийнято Закон України «Про освіту», який набув чинності 28 вересня 2017 року. 10 основних новацій Закону:
- вибудовано нову структуру загальної середньої школи;
- закон дає старт реформі загальної середньої освіти;
- у документі визначено умови для збереження сільських шкіл;
- закон закріплює право громадян здобувати не тільки традиційні види освіти;
- внесено зміни в систему управління освітою;
- закон збільшує академічну, організаційну, фінансову та кадрову автономію всіх закладів освіти;
- закон запроваджує і формалізує єдині для всіх рівнів освіти види порушень академічної доброчесності;
- передбачає надходження освітньої субвенції до усіх закладів освіти;
- у законі мовне питання представлено у новому форматі;
- документ суттєво підвищив заробітну плату вчителям.
З метою реалізації положень Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 року № 2145-VІІІ, підвищення та забезпечення якості освіти та якості освітньої діяльності, забезпечення доступу до якісної освіти дітей з особливими освітніми потребами, надання закладам освіти розширеної автономії, розбудови системи академічної доброчесності, створення системного моніторингу діяльності закладів освіти та аудиту, забезпечення демократичної процедури призначення керівників закладів загальної середньої освіти, вирішення питань трудових відносин, з урахуванням резолюції зустрічі міського голови з активом освітян міста та батьківською громадськістю 12 жовтня 2017 року, управлінням освіти видано наказ від 23.10. № 503 «Про реалізацію положень Закону України «Про освіту», яким визначено першочергові дії на шляху реформування освітньої галузі міста та встановлено конкретні терміни їх виконання.
У зв'язку із прийнятим виконавчим комітетом рішення від 18.10.2017 № 289 «Про затвердження заходів щодо сприяння реформування галузі «Освіта» в місті Южноукраїнську», яким затверджено склад постійнодіючої фокус-групи. Фокус групою окреслено першочергові питання щодо розгляду та реалізації, а саме:
- створення інклюзивно-ресурсного центру;
- обговорення перспектив старшої профільної школи(освітній кластер);
- створення відповідного освітнього середовища в новій українській школі;
- формат навчального року.
Робота управління освіти, навчальних закладів в 2017 році була направлена на задоволення освітніх запитів громадян щодо здобуття повної загальної середньої освіти, дошкільної та позашкільної освіти забезпечення соціального захисту учасників навчально-виховного процесу. У місті проведено значну роботу з виконання завдань із розвитку освіти, визначених у Конституції України, Законах України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року», реалізацію власних повноважень згідно закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Програми соціально-економічного та культурного розвитку міста Южноукраїнська на 2016-2020 року «Майбутнє міста будуємо разом». Зважаючи на поставлені завдання управлінням освіти Южноукраїнської міської ради розроблено та впроваджуються нормативні документи місцевого рівня:
- Концепція розвитку освіти міста Южноукраїнська на період до 2020 року, затверджена рішення Южноукраїнської міської ради від 30.07.2015 № 1572;
- Програма розвитку освіти в місті Южноукраїнську на 2016-2020 роки, затверджена рішенням Южноукраїнської міської ради від 30.07.2015 № 1573;
- Комплексно-цільова програма розвитку освіти міста Южноукраїнська «Освіта-нові перспективи» на 2016-2020 роки;
- Комплексно-цільова Програма виховання дітей в навчально-виховних закладах Управління освіти Южноукрїнської міської ради;
Усі напрацювання в галузі освіти стали можливими завдяки глибокому розумінню керівництвом міста необхідності оновлення освіти. Нові кроки в розвитку освіти будуть пов’язані з посиленням ролі місцевих органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, із залученням громадян до вирішення назрілих питань.
У місті Южноукраїнську функціонує п?ять дошкільних навчальних закладів з 10,5 годинним перебуванням дітей, що відповідає потребам населення. Загальна кількість груп у дошкільних навчальних закладах міста Южноукраїнська становить 82, де виховуються 1777 дітей. Контингент дітей у порівнянні з 2017 роком збільшився на 25 дітей. Проблемним залишається питання перевантаження груп у дошкільних навчальних закладах. На 100 місцях виховується та навчається 128 дітей. Для вирішення даної проблеми необхідно відкривати ще один дошкільний навчальний заклад, який може вирішити питання не тільки розвантаження відкритих груп, а і для розміщення груп компенсуючого типу.
Дошкільні заклади міста упродовж звітного періоду працювали за визначеними статутною діяльністю пріоритетними напрямками, а саме: художньо-естетичним, фізкультурно-оздоровчим, гуманітарним, еколого-природничим, інтелектуальним. Дошкільна освіта міста забезпечує збалансований розвиток дитини, відкриває широкі можливості для самореалізації, саморозвитку та самозбереження, сприяє сформованості базису особистісної культури.
У всіх дошкільних навчальних закладах продовжується впровадження інноваційного підходу до оформлення предметно-розвивального середовища.
Відповідно робота педагогів спрямована на переосмислення розвивальних, виховних і навчальних завдань, впровадження особистісно-орієнтованого підходу до розвитку кожної дитини, перспективного педагогічного досвіду, сучасних новітніх технологій.
З метою створення умов для забезпечення рівного доступу мешканців міста до якісної загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти в місті функціонує 4 загальноосвітні школи та гімназія, в яких навчається 3822 учні. Середня наповнюваність класів становить 24,5 учня залишилась на рівні минулого року.
На виконання інструкції з обліку дітей шкільного віку навчанням у місті охоплено 100 % дітей шкільного віку, що стало наслідком тісної роботи соціальних служб загальноосвітніх навчальних закладів та їх співпраці із службою у справах дітей.
Закон України «Про освіту» ставить перед освітянами міста нові завдання, які потребують термінового вирішення. Так для майбутніх першокласників необхідно створювати нове освітнє середовище, яке потребує значних капіталовкладень, здійснення перепідготовки вчителів, які будуть навчати дітей у перших класах нової української школи.
Упровадження профільного навчання допомагає забезпечити рівний доступ до якісної освіти, створити умови вільного вибору у побудові освітньої траєкторії учнів старшої школи незалежно від умов освітнього середовища. Всього профільним навчанням у 2017/2018 навчальному році охоплено 161 учень 10-11 класів, що становить 40 % від загальної кількості учнів 10-11 класів). 51 учень міжшкільного навчально-виробничого комбінату отримав свідоцтво про присвоєння робітничої спеціальності. Впровадження профільного навчання не можливе без впровадження сучасних підходів до покращення матеріально-технічної бази навчальних закладів. Сьогодні у 5 загальноосвітніх навчальних закладах міста функціонує 11 комп'ютерних класів, оснащено 2 спеціалізованих природничо-математичних кабінети, 35 кабінетів обладнано мультимедійними комплексами. Але проблема в осучасненні новітнім обладнанням навчальних кабінетів залишається актуальною.
Новизною 2017 року стало проведення державної підсумкової атестації у вигляді зовнішнього незалежного оцінювання. З метою підготовки та проведення ЗНО проведено увесь комплекс організаційних заходів:
- інформаційно-роз'яснювальна робота з батьками і учнями:
- реєстрація учасників, проведення пробного ЗНО;
- організація та перевезення учасників ЗНО до пунктів тестування, яка стала можлива завдяки виділенню додаткового фінансового ресурсу депутатським корпусом.
Як засвідчили результати ЗНО-ДПА учні міста Южноукраїнська підтвердили свій високий рівень знань.
Програма розвитку освіти міста Южноукраїнська передбачає формування у дітей міста життєвих компетентностей, розвиток творчого потенціалу, підтримки і стимулювання обдарованих дітей. За ініціативи міського голови та підтримки Южноукраїнської міської ради, було створено Центр інноваційного розвитку «Від лідера школи - до лідера міста». Підсумком роботи Центру стало проведення круглого столу за участю міського голови, представників місцевого самоврядування, координаторів центру, депутатів міської ради «Відкриття – 2016-2017».
У місті за підтримки міської влади та депутатського корпусу розпочато впровадження проекту із роздільного сортування відходів та встановлення велозупинок біля навчальних закладів. Крім того відібрано найкращі учнівські проекти та будуть включено для реалізації по Програмі розвитку освіти в місті Южноукраїнську у 2018 році.
В плані створення та реалізації учнівських проектів великої популярності серед учнів набуває конкурс «Влада- це я», під час якого діти пропонують до реалізації власні проекти. Проектна діяльність навчальних закладів стала пріоритетним напрямком роботи педагогічних колективів. Починаючи із 2013 року у місті щорічно проходять конкурси проектів та програм розвитку галузі «Освіта», які знайшли свою реалізацію через Програму розвитку освіти в м.Южноукраїнську.
Пріоритетні засади виховної роботи викладено у Комплексно-цільовій Програмі виховання дітей в навчально-виховних закладах управління освіти в основі якої знаходяться основні засади Концепції нової українсько школи.
У 2017 році забезпечено проведення заходів спрямованих розвиток особистості дитини: щорічний конкурс читців ім. О. Удовиченка, щорічний Міжрегіональний турнір по спідкубінгу, щорічний фестиваль країн світу, видано нове друковане видання «Знай і люби свій рідний край» для використання класними керівниками на класних годинах і позаурочних заходах. Зважаючи на поставлені завдання у навчальних закладах проведено заходи присвячені патріотичній тематиці. Важливим напрямком роботи з патріотичного виховання є залучення учнів до волонтерської благодійної діяльності по наданню моральної підтримки воїнам Збройних Сил України, інших військових формувань; допомога родинам, що були вимушені покинути свої домівки у результаті окупації окремих територій східної України, посильної допомоги ветеранам війни, солдатським удовам. Юні волонтери, учні загальноосвітніх навчальних закладів міста, активно долучилися до участі у Всеукраїнських, міських, шкільних акціях «Зігрій Україну», «Теплі речі для солдата», «5 картоплин», акції до Дня захисника України .
Але час ставить перед освітянами нові виклики, нові проблеми у вихованні дітей та підлітків, які вимагають негайного розв'язання. Насамперед участь дітей і підлітків у смертоносних соціальних мережах «Синій кит» та інші. І наше завдання сьогодні полягає насамперед у проведенні широкої профілактичної роботи серед дітей та їх батьків з метою своєчасного виявлення психологічних ризиків серед учнів. Управлінням освіти спільно з КУ «Консалтингово-методичний освітній центр» розроблено План заходів щодо формування в учнівської молоді навичок відповідального ставлення до власного життя, формування антисуїцидальних бар’єрів, профілактики девіантних проявів та успішно реалізовується у навчальних закладах.
Управлінням, закладами освіти здійснюються заходи, спрямовані на соціальний захист дітей, створення комфортних умов для розвитку кожного школяра незалежно від його соціального статусу. Ось чому на особливому контролі у нас і діти-сироти, і діти, які виховуються в багатодітних, малозабезпечених, кризових сім’ях, і ті, чиї батьки захищають наш мирний спокій на Сході або маються статус учасника АТО, і діти, які переїхали до нас з окупованих районів Луганської та Донецької областей.
Протягом року значна увага приділялась запобіганню поширенню наркоманії, профілактична робота по запобіганню поширення алкоголю, тютюнокурінню, ВІЛ-інфекції, по підвищенню рівня духовності і моралі дітей та учнівської молоді. Значну допомогу у вирішенні цих питань надає міська лікарня. Систематично проводились зустрічі школярів із лікарями, представниками центру соціальних служб для сім'ї та молоді - з метою популяризації здорового способу життя в учнівському середовищі. Питання профілактики тютюнопаління та вживання алкоголю неодноразово розглядалось і обговорювалось на загальношкільних батьківських, зборах в рамках роботи батьківських всеобучів.
Належна робота вчителів міста з обдарованими дітьми підтверджена учнівськими успіхами – досягненнями в інтелектуальних і творчих змаганнях регіонального, державного та міжнародного рівнів, що дає змогу проаналізувати ефективність системи роботи з обдарованою учнівською молоддю у загальноосвітніх навчальних закладах та окреслити шляхи її вдосконалення.
60 учнів міста взяли участь у ІІІ (обласному) етапі олімпіад і отримали 34 призових місця (у минулому році 31) та вже 3 рік поспіль виборюють 2-й загальнокомандний рейтинг у Миколаївській області.
Із 8 учасників захисту науково-дослідницьких робіт Малої академії наук стали переможцями 2 учні (в минулому році – 4).
У Концепції розвитку освіти міста Южноукраїнська пріоритетним напрямком діяльності навчальних закладів визначено створення умов для здобуття освіти дітьми з обмеженими фізичними можливостями. Для навчання і виховання дітей з особливими потребами при дошкільних навчальних закладах функціонує 8 груп для дітей з порушенням мови, затримкою психічного розвитку та розумовою відсталістю у яких виховується 86 дитини. У загальноосвітніх навчальних закладах створено сприятливі умови для дітей з особливими освітніми потребами. Здійснюється психолого–педагогічний супровід дітей, які перебувають на індивідуальному навчанні, дітей–інвалідів та їх батьків. Діти з особливими потребами залучаються до проведення позакласних та позашкільних заходів, заняттях у гуртках. У 2017 році у навчально-виховний процес інклюзовано 4 дитини з вадами фізичного розвитку, відкрито підготовчий клас на базі ЮЗШ№ 1 для дітей з вадами психічного розвитку. Щороку освітяни міста за сприянням фонду «Освіта – ХХІ століття» проводять щорічну акцію «Дзвони наших сердець» та зібрані кошти надають для лікуванні та реабілітації дітей інвалідів. Впровадження інклюзивного навчання - це насамперед створення відповідної матеріально-технічної бази у навчальних закладах. Управлінню освіти вдалося облаштувати пандус, спецтуалет та розробити проект спец підйомника. У жовтні 2017 року підготовлено проект рішення міської ради «Про створення інклюзивно-ресурсного центру в місті».
Необхідною умовою створення здоров’язберігаючого середовища є організація харчування. Відповідно до рішення виконавчого комітету забезпечено безкоштовне харчування учнів 1-4 класів, безкоштовне харчування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, безкоштовне харчування 120 учнів групи продовженого дня та додатковим сніданком учнів загальноосвітніх навчальних закладів (денної форми навчання), хворих на туберкульоз.
Кількість учнів 1-11 класів, які охоплено усіма видами харчування становить 100% від загальної кількості учнів, кількість учнів 5-11 класів, які охоплено гарячим харчуванням становить 67% від загальної кількості учнів. Крім того забезпечено харчуванням 34 дітей-сиріт, 51 дитина з малозабезпечених сімей, 10 дітей-інвалідів, діти учасників АТО - 43, діти-переселенці - 8, інші категорії - 89.
Створено рівні умови доступу кожної дитини до позашкільної освіти з метою розвитку здібностей та обдарувань вихованців, задоволення їх інтересів, духовних запитів та потреб. У 2017 році функціонували два позашкільних навчальних заклади – станція юних техніків і центр дитячої та юнацької творчості, у них організовано роботу 135 гуртків та секцій, в яких здобували позашкільну освіту 1602 дітей (42% від загальної кількості школярів міста).
У загальноосвітніх навчальних закладах охоплено позашкільною роботою 525 дітей (14% від загальної кількості школярів) та організовано роботу 37 гуртків
У школах та гімназії працюють спортивні секції з футболу, настільного тенісу, баскетболу, волейболу, загальної фізичної підготовки. Завдяки співпраці навчальних закладів з управлінням молоді спорту та культури спортивні змагання завжди проходять на високому професійному рівні.
Центр дитячої та юнацької творчості систематично бере участь у загальноміських культурно-масових та виховних заходах. У закладі проведено 5 виставок дитячої творчості та біля 60 масових заходів. ЦДЮТ є мистецькою скарбницею юних талантів, де діти розвивають свої творчі здібності, спілкуються та змістовно проводять свій вільний час. Це творча оселя в якій завжди раді щирим друзям та молодим талантам.
Сьогодні в закладі працює гурток спортивно-естрадного танцю «Фенікс» (керівник Васильєва О.В.), якому присвоєно почесне звання «Зразковий художній колектив».
Вихованці ЦДЮТ стали учасниками 37 Міжнародних, Всеукраїнських, обласних, міських конкурсів, посіли 41 призове місце.
У станції юних техніків проведено 23 масових заходів, 2 благодійні акції. Вихованці взяли участь у 9 конкурсах та посіли 35 призових місць.
Соціально-психологічною службою навчальних закладів здійснюється робота щодо залучення до занять у гуртках та секціях дітей та підлітків–правопорушників, дітей з малозабезпечених сімей, дітей-сиріт.
Вагомим надбанням діяльності управління освіти є здійснення заходів щодо соціального захисту вчителів. Освітня галузь міста об'єднує 570 педагогічних працівників 400 технічного персоналу. Стабільно виплачувалась заробітна плата педагогічним працівникам. При наданні літніх відпусток педагогам технічному персоналу повністю виплачені відпускні та кошти на оздоровлення (100%). Відповідно до ст. 57 Закону України «Про освіту» педагоги отримали щорічну грошову винагороду за сумлінну працю у розмірі 50% від посадового окладу.
Зростанню рівня педагогічної майстерності освітян сприяють курси підвищення кваліфікації, для проходження яких створено відповідні умови. У 2017 р. підвищили кваліфікацію 132 педагогічні працівники. План підвищення кваліфікації виконано на 100%. Шестеро педагогічних працівників підвищували кваліфікацію при Університеті менеджменту освіти Національної академії педагогічних наук України в м. Києві. Із року в рік зростає кількість високопрофесійних педагогів.
У минулому навчальному році для працівників освіти виділено 1 квартиру та 3 кімнати у гуртожитках. 40 педагогічних працівників оздоровлено на базі в селі Рибаківка
В управлінні освіти та навчальних закладах значна увага приділяється питанням організації роботи з охорони праці, пожежної безпеки та цивільного захисту. Систематично проводиться робота зі створення здорових та безпечних умов навчально-виховного та навчально-виробничого процесу, профілактично-роз’яснювальна робота щодо попередження нещасних випадків, розробляються та здійснюються заходи з питань охорони праці, пожежної безпеки, поліпшення стану безпеки, гігієни праці виробничого та невиробничого характеру.
Питання виконання заходів з охорони праці, пожежної безпеки, безпеки життєдіяльності є предметом обговорення на нарадах керівників закладів освіти.
Але поряд з цим існує ряд суттєвих проблем, а саме:
- працездатність пожежної сигналізації;
- забезпечення працівників спецодягом;
- забезпечення засобами індивідуального захисту;
- укріплення матеріально технічної бази опорних закладів.
Запорукою успіху функціонування освітянської галузі є її належне фінансування. У 2017 році освітянський бюджет становив 119772,7тис.грн, заробітна плата 97102,2 тис.грн., енергоносії 7418,1тис. грн, харчування 7163 тис.грн., медикаменти 40,9 тис. грн, інші 5842.2 тис.грн
Аналізуючи стан фінансування галузі слід відзначити що вдалося вирішити питання:
- придбання засобів для миття та прання, господарчих товарів, будівельних матеріалів, дезинфікуючих засобів;
- придбання шкільних дошок;
- придбання постільної білизни та наматрацників для ДНЗ;
- придбання новорічних подарунків;
- придбання медичного обладнання для медичних кабінетів;
- проведено замощення плиткою площ ЮЗШ №» та № 4;
- проведено ремонт асфальтового покриття закладів освіти;
- проведено ремонт покрівель, малої спортивної кімнати ЮЗШ № 2;
- проведено гідродинамічне очищення систем опалення;
- за кошти бюджету розвитку придбано та установлено тіньові майданчики ДНЗ № 6;
- проведено заміну вікон в ЮЗШ № 3 та № 1.
Але багато невирішених питань ще мають місце:
- ремонт та оновлення електроустаткування;
- модернізація сантехнічних мереж;
- заміна технологічного обладнання;
- заміна білизни;
- оновлення дитячих та спортивних майданчиків;
- укріплення МТБ спеціалізованих кабінетів,
- створення нового освітнього простору у перших класах;
- укріплення будівель закладів освіти що мають просідання та розтріскування;
- активізація процесу створення належних умов для дітей, інклюзованих в освітній процес.
Виконавчий комітет Южноукраїнської міської ради
Департамент освіти і науки Миколаївської облдержадміністарції
Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Міністерство освіти і науки україни
Український Центр Оцінювання Якості Освіти
Управління Державної служби якості освіти у Миколаївській області