В Україні у січні 2019 року стартував пілотний проект із сертифікації педагогічних працівників (зовнішнє незалежне оцінювання професійних компетентностей педагогічного працівника, а також його практичних умінь у застосуванні сучасних методів і технологій навчання), який триватиме три роки. Цьогоріч у ньому бере участь 854 педагога з різних куточків країни– саме стільки виявили бажання і зареєструвалися.
«Метою сертифікації є виявлення та заохочення педагогічних працівників з високим рівнем педагогічної майстерності, які володіють методиками компетентнісного навчання і новими освітніми технологіями та сприяють їх поширенню» – так зазначено у першому пункті Положення про сертифікацію педагогічних працівників, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1190.
Сертифікація вчителів початкової школи містить кілька етапів: експертне оцінювання професійних компетентностей учасників сертифікації шляхом вивчення практичного досвіду їх роботи, самооцінювання учасником сертифікації власної педагогічної майстерності, оцінювання фахових знань та умінь учасників сертифікації шляхом їх незалежного тестування.
Державною службою якості освіти було оголошено відбір кандидатів в експерти з вивчення практичного досвіду учасників сертифікації.
Методом електронного анкетування від освітян нашого міста успішно пройшли відбір заступники директора з навчально-виховної роботи закладів загальної середньої освіти № 2 Овчаренко Т. П. та № 4 Терещенко В.Г.
18 квітня 2019 року у м. Києві відбувся тренінг для освітніх експертів з питань оцінювання професійних компетентностей вчителів початкових класів під час їх сертифікації за підтримки Всеукраїнського фонду «Крок за кроком».
З 13 по 15 травня Тетяна Петрівна та Варвара Григорівна вивчали досвід трьох учителів м. Скадовськ Херсонської області.
Експерти оцінювали діяльність учителя за певними критеріями (загалом у документі п’ять критеріїв, які розкриваються через 20 показників). Зокрема, як учитель планує та здійснює освітній процес, як улаштовує освітнє середовище (це дуже актуально в умовах Нової української школи), як працює з батьками, як вирішує питання впровадження інклюзії і, зрештою, – як працює над собою, чи займається саморозвитком. Аби оцінити педагога за усіма цими напрямами, зібрано максимум інформації про його діяльність двома способами збору інформації: спостереження та інтерв’ю.
Спостереження за діяльністю вчителя відбувалося в його робочий час – тобто на уроках і поза ними, відповідно до показників, які зазначені в методиці. Точніше, ці показники експерти виявляли (або – не виявляли), дивилися на якому рівні вони проявляються. Спостерігали, зокрема, за тим, як учитель вранці зустрічає дітей, як проводиться, наприклад, «ранкове коло» у першому класі, за можливістю як педагог взаємодіє з батьками.
Для того, щоб з’ясувати моменти, які залишилися «у тіні» проводилося інтерв’ю (з учителем та директором і заступником). Воно відбувалося за певним планом, з обов’язковою фіксацією відповідей.
За підсумками спостереження та інтерв’ю експерти заповнювали експертний висновок, який містить кількість набраних учасником сертифікації балів за кожним із критеріїв оцінювання та їх загальну суму, відмітку про наявність/відсутність створеного учасником сертифікації е-портфоліо та завантаження його до веб-папки.
Вивчення практичного досвіду кожного учасника сертифікації тривав один день. Далі заповнені експертами висновки були надіслані до служби, яка організовує їх передачу до Українського центру оцінювання якості освіти, яке забезпечує розміщення інформації в кабінеті кожного учасника сертифікації.
Сподіваємося, що у наступному році вчителі початкової школи нашого міста, які володіють методиками компетентнісного навчання і новими освітніми технологіями, також виявлять бажання взяти участь у сертифікації педагогічних працівників.
Виконавчий комітет Южноукраїнської міської ради
Департамент освіти і науки Миколаївської облдержадміністарції
Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Міністерство освіти і науки україни
Український Центр Оцінювання Якості Освіти
Управління Державної служби якості освіти у Миколаївській області