В умовах змін у соціальному, економічному, політичному житті нашої держави постала потреба кардинальної перебудови у сфері освіти та виховання підростаючого покоління.
Указом Президента України від 25 червня 2013 року №344 затверджено Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. Серед основних завдань Національної стратегії є побудова ефективної системи національного виховання на засадах загальнолюдських, полі культурних, громадянських цінностей, забезпечення фізичного, морально-духовного, культурного розвитку дитини, формування соціально зрілої творчої особистості, громадянина України і світу, підготовка молоді до свідомого вибору сфери життєдіяльності та підвищення відповідальності сім'ї за освіту та виховання дітей.
Дійсно, сім'я дає дитині первинну підготовку до життя, яку школа все-таки не може дати, тому що необхідний безпосередній дотик до світу близьких. Саме вони оточують дитину світом дуже рідним та дуже потрібним, світом, до якого дитина з перших років звикає і з яким розвивається. Сім’я дає дитині перші уявлення про добро і зло, про норми моралі, правила співіснування, перші трудові навички. В сім’ї укладаються життєві плани та ідеали людини. Але, на жаль, значна частина сучасних сімей припускається помилок у вихованні дітей. Такі родини продукують так званих педагогічно занедбаних дітей. Ось чому саме зараз приділяється велика увага зростанню ролі сім'ї у виховному процесі.Кожен батько, кожна мати і розумом, і серцем повинні відчувати, що у сім’ї немає і не може бути важливішого і почеснішого обов’язку перед народом, ніж виростити та виховати своїх дітей справжніми людьми, патріотами своєї Батьківщини.
Належний рівень виховання і дотримання прав дитини, формування її здібностей та інтересів може бути забезпечено лише тісним зв'язком родини, школи, органів державної влади, громадськості. Беручи до уваги наказ Міністерства освіти і науки від 03.08.2013 №888 «Про затвердження Плану заходів Міністерства освіти, молоді та спорту щодо профілактики правопорушень серед дітей та учнівської молоді на період до 2015 року», пріоритетними у роботі навчальних закладів на сучасному етапі залишаються:
- упровадження просвітницької діяльності, спрямованої на формування негативного ставлення до протиправних діянь, проведення тижнів правових знань;
- використання інтерактивних педагогічних технологій;
- впровадження шкільного самоврядування в навчальний процес;
- ужиття заходів, спрямованих на підвищення моральності у суспільстві, правової культури громадян, утвердження здорового способу життя;
- запобігання проявам екстремізму, расової та релігійної нетерпимості;
- впровадження нових педагогічних комунікацій між усіма учасниками навчально-виховного процесу;
- перетворення навчальних закладів на зразок демократичного правового простору та позитивного мікроклімату.
Відповідно до Порядку взаємодії суб'єктів соціальної роботи з сім'ями, що опинились у складних життєвих обставинах, педагогічними колективами здійснюється внутрішній облік дітей, що потребують посиленої уваги з боку педагогічних працівників, психологів, соціальних педагогів; розробляються плани психолого-педагогічного супроводу таких дітей; контролюється відвідування ними навчальних закладів; діти активно долучаються до громадської та гурткової роботи; підтримується тісний зв'язок з іншими профільними службами при органах місцевої ради та відповідними державними службами.
Важливими завданнями школи є підготовка молоді до дорослого, сімейного життя.
Міністерство освіти і науки рекомендує в навчальних закладах впровадити програми підготовки молоді до створення сім'ї як осередку взаємин, які ґрунтуються на засадах культурних норм і цінностей, формування відповідального батьківства. У навчальний процес необхідно більш активно залучати батьківську громадськість, створювати так звані «Трикутники: учні, батьки, педагоги», проводити батьківські форуми – відкриті діалоги безпосередніх і щирих дітей з досвідченими і мудрими батьками для вироблення спільних поглядів на вирішення проблем у стосунках, адже запорукою порозуміння є спроба зрозуміти одне одного та зробити крок назустріч.
У Національній стратегії розвитку освіти в Україні визначено основну мету - це підвищення доступності якісної, конкурентоспроможної освіти відповідно до вимог інноваційного сталого розвитку суспільства, економіки; забезпечення особистісного розвитку людини згідно з її індивідуальними здібностями, потребами на основі навчання протягом життя.
Стратегія розвитку національної системи освіти повинна формуватися адекватно сучасним інтеграційним і глобалізаційним процесам, вимогам переходу до постіндустріальної цивілізації, що забезпечить стійкий рух та розвиток України в першій чверті XXI століття, інтегрування національної системи освіти в європейський і світовий освітній простір.
У зв'язку з цим, стратегічними напрямами державної політики у сфері освіти стають:
- реформування системи освіти, в основу якої покладатиметься принцип пріоритетності людини;
- оновлення згідно з вимогами часу нормативної бази системи освіти;
- модернізація структури, змісту та організації освіти на засадах компетентнісного підходу;
- створення та забезпечення можливостей для реалізації різноманітних освітніх моделей, створення навчальних закладів різних типів і форм власності;
- побудова ефективної системи національного виховання, розвитку і соціалізації дітей та молоді;
- забезпечення доступності та безперервності освіти протягом усього життя;
- формування безпечного освітнього середовища, екологізації освіти;
- розвиток наукової та інноваційної діяльності в освіті, підвищення якості освіти на інноваційній основі;
- інформатизація освіти, вдосконалення бібліотечного та інформаційно-ресурсного забезпечення освіти;
- забезпечення проведення моніторингу системи освіти;
- підвищення соціального статусу педагогічних працівників;
- створення сучасної матеріально-технічної бази системи освіти.
Модернізація і розвиток освіти у місті повинні набути випереджального безперервного характеру, гнучко реагувати на всі процеси, що відбуваються в Україні та світі. Підвищення якісного рівня освіти має бути спрямовано на розв'язання соціальних проблем, подальше навчання і розвиток особистості.
Зусилля управління освіти, методичних служб за підтримки громадськості повинні бути зосереджені на реалізації стратегічних напрямів розвитку освіти, подоланні наявних проблем, виконанні перспективних завдань, серед яких:
- оновлення цілей і змісту освіти на основі компетентнісного підходу та особистісної орієнтації, урахування світового досвіду та принципів сталого розвитку;
- забезпечення гарантій для реалізації конституційного права на освіту кожним громадянином України незалежно від місця проживання і форми здобуття освіти;
- перебудова навчально-виховного процесу на засадах розвивальної педагогіки, спрямованої на раннє виявлення та найбільш повне розкриття потенціалу (здібностей) у дітей, з урахуванням їх вікових та психологічних особливостей;
- забезпечення розвитку та функціонування української мови як державної, задоволення мовно-освітніх потреб національних меншин, створення умов для вивчення іноземних мов;
- побудова ефективної системи національного виховання, формування соціально зрілої творчої особистості, громадянина України, підготовка молоді до свідомого вибору сфери життєдіяльності;
- забезпечення системного підвищення якості освіти на інноваційній основі, сучасного психолого-педагогічного та науково-методичного супроводження навчально-виховного процесу;
- посилення мовної, інформаційної, екологічної, економічної, правової підготовки учнів;
- створення безпечного освітнього середовища;
- забезпечення функціонування ефективної системи інклюзивної освіти;
- удосконалення системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації педагогічних та керівних кадрів галузі «Освіта», підвищення їх управлінської культури;
- підвищення відповідальності сім'ї за освіту і виховання дітей;
- створення сучасної матеріально-технічної бази для функціонування закладів освіти;
- забезпечення створення умов для активізації запровадження сучасних засобів навчання (навчально-методичних, електронних, технічних, інформаційно-комунікаційних тощо);
- розвиток взаємодії управління освіти та органів громадського самоврядування навчальних закладів, забезпечення об'єктивного оцінювання якості освіти;
- розроблення ефективного механізму фінансово-економічного забезпечення освіти.
Слід зазначити, що у місті Южноукраїнську надається суттєва підтримка галузі «Освіта» депутатським корпусом, виконавчим комітетом, особисто міським головою Є.А. Квасневським, батьківською громадськістю.
Для здійснення стабільного розвитку і нового якісного прориву в національній системі освіти необхідно забезпечити:
- у дошкільній освіті:
- у загальній середній освіті:
- в освіті дітей з особливими освітніми потребами:
- у позашкільній освіті:
А отже, в кінцевому результаті, реалізація Національної стратегії має забезпечити:
Вже сьогодні освітянам міста є чим гордитись і пишатись:
- працівники галузі відчувають суттєву підтримку міської влади у соціальних питаннях;
- учасники навчально-виховного процесу отримують матеріальне заохочення;
- створюються умови для творчого, інтелектуального, духовного та фізичного розвитку учнівської молоді, виявлення і підтримки талановитих та обдарованих дітей у рамках Року дитячої творчості;
- здійснюється оновлення змісту, форм, методів навчання, виховання і розвитку дітей дошкільного віку у рамках Року дошкілля;
- розроблено програму розвитку інклюзивної освіти;
- впроваджується програма модернізації спортивних споруд у закладах освіти;
- на вирішення першочергових проблемних питань: поточні і капітальні ремонти виділено близько 2.5 млн. грн.
При такій тісній співпраці між владою міста і освітянами сподіватись на інший результат просто неможливо!
Хочеться запевнити, що розпочата робота буде продовжена. На зміну реалізованим проектам прийдуть нові, не менш цікаві і потрібні як для освіти, так і для громади в цілому.
Інформаційна служба
управління освіти
Виконавчий комітет Южноукраїнської міської ради
Департамент освіти і науки Миколаївської облдержадміністарції
Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Міністерство освіти і науки україни
Український Центр Оцінювання Якості Освіти
Управління Державної служби якості освіти у Миколаївській області