
Фундаментом інклюзивного навчання є його термінологія. Фундамент - це сприйняття самої дитини, її можливостей, її сильних сторін для організації навчання. Тактовність - надзвичайно важлива умова та обов'язкова ознака педагогічної культури. Це почуття міри, котрої слід дотримуватися у стосунках з іншими людьми. Вона передбачає чутливість до переживань іншої людини.
Акцентом термінології є насамперед людина, а потім особливості її розвитку, порушення, інвалідність тощо.
Тож будьмо тактовними, поважаючи один одного!
| Некоректна термінологія |
Коректна термінологія
|
| Неповносправний/інвалід |
Людина з інвалідністю |
| Страждає від… Хворіє на… |
Має порушення зору/слуху/опорно-рухового апарату |
| Прикутий до інвалідного візка, візочник |
Користувач крісла колісного; людина, яка користується кріслом колісним |
| Розумово відсталий, з розумовими відхиленнями |
Людина з порушеннями інтелектуального розвитку |
| Глухонімий |
Людина з порушеннями слуху |
| Сліпий |
Людина з порушеннями зору |
| Епілептик, діабетик, депресивний |
Людина з епілепсією/діабетом/депресією |
| Карлик, гном, ліліпут |
Людина низького зросту |
| Аутик, аутист |
Людина з аутизмом |
| Особлива дитина, з особливими потребами |
Дитина з особливими освітніми потребами |
| Інклюзивна дитина,”інклюзивщик” |
Дитина з особливими освітніми потребами; дитина, для якої організоване інклюзивне навчання |
| “Індивідуальщик” |
Дитина, для якої організоване індивідуальне навчання |