Аутизм – це порушення розвитку, яке проявляється протягом перших років життя дитини і є наслідком неврологічного розладу, позначається на функціонуванні мозку та впливає на комунікацію і стосунки з іншими людьми, а також на сприйняття і розуміння навколишнього світу.
Аутизм належить до групи загальних порушень розвитку. Деякі сфери дитячої психіки розвиваються відповідно віку, інколи навіть з випередженням, а деякі різко уповільнюються. Дитина з аутизмом по-іншому сприймає світ – світло, образи, звуки, по-іншому відчуває дотик, запах, смак чи біль. Часто має проблеми з точним розумінням скерованих до неї висловлювань. Дитина реагує на шум, але ігнорує звернені до неї слова. Вона не бавиться зі своїми однолітками, у неї не формується прив’язаність до своїх батьків, гра в дитини з аутизмом завжди маніпулятивна (катати машинку туди-сюди та ін.). Діти з аутизмом не реагують на своє ім’я, уникають зорового контакту з іншими, часто не говорять взагалі.
Звідси – труднощі в побудові міжлюдських стосунків та вираженні емоцій. Світ осіб з аутизмом значно відрізняється від «нашого» світу, а проблеми з комунікацією можуть спричинити їхню психічну ізоляцію.
Згідно статистики, діагноз «аутизм» трапляється досить часто – один випадок на 100-160 дітей. Однак, ця цифра дуже приблизна. Частіше на аутизм страждають хлопчики, ніж дівчатка (приблизно у пропорції 4:1), але в дівчаток хвороба перебігає набагато складніше. Хоч дотепер не відомі головні причини аутизму, однак, відомо, що це – біологічно зумовлене порушення мозку, що розвивається. Аутизм неможливо виявити відразу після народження. Інколи розвиток дитини відбувається цілком нормально і лише орієнтовно після 36-го місяця життя відбувається відчуження і втрата здобутих умінь. Якщо діти, яким поставлено діагноз «аутизм» у 2-3 роки, пройдуть відповідну реабілітацію, то 80% з них уникнуть захворювання. Пізня діагностика значно ускладнює соціальну і реабілітаційну медичну допомогу. За розвиток аутизму не можна звинувачувати батьків, навпаки, саме вони становлять для дитини найважливішу опору в житті. Аутизм сьогодні не можна повністю вилікувати, однак, вчасна і активна реабілітація разом з медикаментозною підтримкою здатні забезпечити відносно нормальне функціонування людей з аутизмом у повсякденному житті.
Аутизм – це не вирок, а всього лише діагноз, своєчасне встановлення якого у поєднанні з психолого-педагогічною та соціальною реабілітацією забезпечує реалізацію особистісного потенціалу дитини та інтеграцію її в соціум.
Досвід багатьох країн свідчить, що чим раніше розпочата терапія аутизму та психолого-педагогічна корекційна робота з дитиною, тим легше будуть прояви аутизму в дорослому віці, тим більш успішною буде адаптація дитини до навколишнього світу і до самостійного життя.
Виконавчий комітет Южноукраїнської міської ради
Департамент освіти і науки Миколаївської облдержадміністарції
Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Міністерство освіти і науки україни
Український Центр Оцінювання Якості Освіти
Управління Державної служби якості освіти у Миколаївській області