В сучасних умовах діти з особивими освітніми потребами мають отримувати якісну освіту та соціальну адаптацію. З цією метою слід адекватно змінити та адаптувати умови навчання та освітній простір. Під час навчання таких дітей потрібно враховувати їхні психофізіологічні можливості.
З метою забезпечення права на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти дітям, які мають особливі освітні потреби, для забезпечення якісного психолого-педагогічного супроводу їх розвитку, а також забезпечення підтримки батькам функціонує інклюзивно-ресурсний центр міста Южноукраїнська (ІРЦ).
Як і коли батькам слід звертатися до ІРЦ
Батьки можуть звернутись за консультацією до фахівців ІРЦ за власним бажанням, за рекомендацією лікарів або ж дослухатись до думки педагогів, соціальних працівників, логопедів, психологів.
Якщо батьки занепокоєні розвитком дитини, незалежно від наявності у неї інвалідності або встановленого діагнозу, вони можуть звернутись до фахівців інклюзивно-ресурсного центру.
Спершу батьки можуть проконсультуватись з приводу своїх тривог. У разі потреби фахівці ІРЦ проведуть комплексну багатопрофільну оцінку розвитку дитини, після якої батькам будуть надані рекомендації щодо подальшого навчання їх дітей. Це допоможе надати якісну психолого-педагогічну допомогу дитині, своєчасно організувати супровід її розвитку. Адже, чим раніше розпочато роботу над подоланням труднощів – тим кращий результат.
Чи потрібне направлення до ІРЦ?
Кожен з батьків, хто має дитину віком від 2 до 18 років і непокоїться про її розвиток, хто помічає труднощі під час навчання дитини, може звернутись за допомогою до ІРЦ без будь-якого направлення.
Фахівці інклюзивно-ресурсного центру можуть допомогти батькам обрати, які саме медичні, психологічні, педагогічні та освітні послуги потрібні їхнім дітям, і де їх можна отримати.
Основні функції інклюзивно-ресурсного центру
Основним видом діяльності фахівців інклюзивно-ресурсного центру є проведення комплексної оцінки розвитку дитини.
У 2019 році спеціалісти Южноукраїнського інклюзивно-ресурсного центру отримали сучасні психологічні інструменти для комплексної оцінки розвитку дітей. Це сучасні методики, які дозволяють провести фактично весь спектр потрібних психолого-педагогічних досліджень та допомагають визначити особливі освітні потреби дитини.
Дуже важливо визначити сильні та слабкі сторони у розвитку дитини, оцінити спроможність до навчання дітей з особливими освітніми потребами, скласти для них індивідуальну програму розвитку, освітню траєкторію та організувати навчальний процес так, щоб кожна дитина змогла максимально реалізувати свої здібності.
Крім того, фахівці центру постійно надають консультативно-психологічну допомогу батькам дітей з особливими освітніми потребами.
Фахівці ІРЦ консультують та інформують педагогів освітніх закладів щодо особливостей розвитку дітей з особливими освітніми потребами. Тож якщо педагог дезорієнтований і не знає, як спілкуватися з дитиною, як організувати свою роботу відповідно до її потреб і можливостей, він може звернутись до ІРЦ. Спеціалісти центру проконсультують, як адаптувати й модифікувати навчання та освітній простір, які методи роботи слід обирати відповідно до освітніх потреб конкретної дитини.
При необхідності діти з особливими освітніми потребами можуть отримувати допомогу в інклюзивно-ресурсному центрі, де з ними працюють практичні психологи, вчителі-логопеди та вчитель-дефектолог.
Інклюзивно-ресурсний центр міста Южноукраїнська відкрився у травні 2018 року, одним з перших у Миколаївській області. Весь цей час колектив ІРЦ поповнювався справжніми ентузіастами, досвідченими й талановитими майстрами своєї справи. Незалежно від віку та досвіду, вони постійно навчаються, підвищують свій фаховий рівень, діляться та обмінюються досвідом з колегами.
Робочий день працівників інклюзивно-ресурсного центру минає непомітно. Проведення комплексної оцінки, корекційно-розвиткових занять, надання фахових рекомендацій педагогам та батькам, написання висновків дітям з особливими освітніми потребами, у яких потрібно грамотно й коректно описати особливості дитини, щоб зрозуміли і спеціалісти, і батьки, потребують неабияких зусиль, компетентності, зваженого підходу. Кожен випадок вони пропускають через себе, завжди допомагають і підтримують. Тому фахівцям центру довіряють.
З часу відкриття ІРЦ міста Южноукраїнська спеціалісти провели понад 280 комплексних оцінок та за їх результатами підготували відповідні висновки.
Протягом І півріччя 2019-2020 н.р. 32 дитини з особивими освітніми потребами отримували психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги у центрі.
Оскільки кількість дітей з особливими освітніми потребами у нашому місті не зменшується, а навпаки постійно зростає, фахівці інклюзивно-ресурсного центру, які на сьогодні дуже перевантажені, корекційною допомогою можуть охопити не всіх дітей, які її потребують.
З метою надання своєчасної кваліфікованої допомоги більшій кількості дітей, чисельність працівників інклюзивно-ресурсного центру потребує збільшення.
Крім того, інклюзивно-ресурсний центр потребує розширення площі, збільшення кількості приміщень для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами відповідно до офіційних вимог до приміщень ІРЦ.
Шановні батьки! Двері інклюзивно-ресурсного центру відкриті впродовж восьмигодинного робочого дня. Якщо у Вас є запитання стосовно розвитку Ваших дітей, Ви можете отримати консультацію фахівців інклюзивно-ресурсного центру, який знаходиться за адресою: місто Южноукраїнськ, бульвар Шкільний, 3 (Южноукраїнська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. № 2), кабінет № 208, т. 5-61-36.
Виконавчий комітет Южноукраїнської міської ради
Департамент освіти і науки Миколаївської облдержадміністарції
Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Міністерство освіти і науки україни
Український Центр Оцінювання Якості Освіти
Управління Державної служби якості освіти у Миколаївській області