Минуло півтора року з моменту коли був прийнятий новий Закон України «Про освіту». Минуло півроку з моменту, як першачки сіли за парти Нової Української Школи. Що за цей час вдалось зробити, над чим працювали освітяни міста і структури, які покликані їм допомагати, як відчувають себе учні 1-х класів та їх вчителі, до чого потрібно готуватись у найближчий час та у перспективі.
Управління освіти Южноукраїнської міської ради започатковує серію блокованих публікацій в змісті яких Ви знайдете відповіді на поставлені вище питання та інші, робота над якими тільки має розпочатись. Сьогодні до Вашої уваги «Крок 1 – підготовчо-організаційний». Отже, яка робота була пророблена управлінням освіти спільно із закладами освіти в період з жовтня 2017 року по серпень 2018 року?
1. Жовтень 2017 р. проведена нарада з керівниками закладів освіти щодо обговорення нового Закону України «Про освіту» та першочергових завдань на шляху реформування галузі.
2. Жовтень 2017 р. відбулась зустріч міського голови з активом освітян щодо реформування освіти в місті.
3. Грудень 2017 р. проведена нарада з керівниками закладів освіти щодо розгляду питань автономії закладів освіти.
4. Листопад 2017 р. відбулась зустріч керівної ланки управління освіти, закладів освіти, профспілкових комітетів з керівництвом міста, депутатами міської ради щодо обговорення перспектив реформування освіти в місті, фінансової її підтримки на шляху реформування.
5. Листопад 2017 р. відбулось спільне засідання фокус-групи та координаційної громадської ради освіти міста по обговоренню очікуваних змін на шляху реформування, визначення першочергових та пріоритетних заходів.
6. Жовтень 2017 р. прийнято рішення виконавчого комітету № 289 «Про затвердження заходів щодо сприяння реформування галузі «Освіта» в місті Южноукраїнську.
7. Січень 2018 р. прийнято рішення міської ради № 957 «Про створення комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» міста Южноукраїнська та затвердження Статуту комунальної установи «Інклюзія ресурсний центр» міста Южноукраїська.
8. Грудень 2017 р. проведена нарада з відповідальними особами управління освіти щодо відпрацювання Постанови Кабінету Міністрів України від 12.07.2017 р. № 545 «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр», листа Міністерства освіти і науки України від 13.10.2017 р. №/9 – 554 «Щодо нагальних питань впровадження Закону України «Про освіту», Доручення голови облдержадміністрації від 03.10.2017 р. № 4693/0/05-60/3-17 «Про утворення інклюзивно-ресурсний центр», Протокольних доручень наради з головами райдержадміністрацій, міських рад з питань розвитку інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами від 23.11.2017 р.
9. Оприлюднено кошториси та фінансовий звіт про надходження та використання всіх отриманих коштів, інформацію про перелік товарів, робіт і послуг, отриманих як благодійна допомога, із зазначенням їх вартості, а також про кошти, отримані з інших джерел, не заборонених законодавством закладами освіти до 01.12.2017 р., управлінням освіти до 31.12.2017 р.
10. Направлені документи в департамент освіти і науки облдержадміністрації для отримання ліцензій закладами дошкільної освіти та закладами загальної середньої освіти.
11. Усім депутатам міської ради направлений перелік першочергових заходів, які потребують фінансування, для врахування у подальшій роботі (від 20.11.2017 № 1767/01-20).
12. Виданий наказ по управлінню освіти від 10.10.2017 № 481 «Про посилення української мови у навчально-виховному процесі».
13. Направлено лист на департамент інфраструктури міського господарства щодо першочергових заходів по створенню безбар’єрного середовища (від 31.10.2017 № 1652/01-20).
14. Опрацьовано перелік необхідного обладнання для 1-х класів Нової української школи; відправлено на департамент освіти і науки облдержадміністрації (січень 2018 р.).
15. З 01.09.2017 р. створено спеціальний клас для дітей із затримкою психічного розвитку при ЮЗШ № 1; укріплено його матеріально-технічну базу на 122,7 тис. грн.
16. 04.10.2017 р. проведено навчання керівників навчальних закладів щодо основних вимог Закону України «Про освіту».
17. Забезпечено оприлюднення всієї публічної інформації відповідно до вимог Законів України «Про доступ до публічної інформації» на офіційних веб-сайтах закладів освіти та управління освіти.
18. Призупинено процедуру атестації закладів освіти.
19. Забезпечено процедуру переведення керівників закладів дошкільної освіти у зв’язку із зміною назв посад.
20. Забезпечено дотримання Порядку призначення на посаду керівника закладу загальної середньої освіти затвердженого рішенням виконавчого комітету від 23.12.2015 № 272. «Про затвердження Порядку призначення на посаду керівників загальноосвітніх навчальних закладів міста Южноукраїнська».
21. Забезпечено проведення державної підсумкової атестації у формі зовнішнього незалежного оцінювання.
22. Здійснено передачу трудових книжок, особових справ педагогічних працівників до закладів загальної середньої освіти.
23. Забезпечено контроль за розміром заробітної плати педагогічним працівникам після набрання чинності цим законом згідно з підпунктом 12 пункту 3 розділу XІІ «Прикінцевих та перехідних положень» Закону «Про освіту».
24. У бюджеті міста на 2018 рік були передбачені кошти для підвищення заробітної плати педагогічним працівникам.
25. Вжито заходи щодо належного функціонування веб-сайтів навчальних закладів з інформацією про свою діяльність.
26. Розпочато роботу щодо створення системи моніторингу і аналізу діяльності закладів та їх інституційного аудиту.
27. Забезпечено безумовне виконання частини 1 статті 26 Закону «Про освіту» щодо здійснення керівником закладу освіти безпосереднього управління закладом і відповідальності за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність закладу.
28. Розпочато роботу щодо створення внутрішньої системи забезпечення якості освіти.
29. Розпочата робота по відпрацюванню Положень про академічну доброчесність.
30. На виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 15.08.2011 № 872 «Про затвердження порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах», наказів Міністерства освіти і науки України від 01.10.2010 р. № 912 «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивної освіти», від 06.02.2015 № 104/52 «Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах», листів Міністерства освіти і науки України від 18.05.2012 № 1/9-384 «Про організацію інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах» у місті Южноукраїнську організовано інклюзивне навчання: у Южноукраїнській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 1 – 1 учень, у Южноукраїнській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 4 – 2 учні, у закладі дошкільної освіти № 3 «Веселка» - 1 дитина.
31. Створено умови для безбар'єрного доступу дітей з особливими потребами до закладу загальної середньої освіти № 4: зроблено пандус і спеціальний туалет, виготовлено проект для облаштування пандусів в ДНЗ № 8 та Центрі дитячої і юнацької творчості, спеціального підйомника у школі № 4 (проекти передано в Департамент інфраструктури міського господарства).
32. Організовано корекційно – розвиткові заняття з корекції розвитку, розвитку слухового сприймання мовлення та формування вимови, ритміки, лікувальної фізкультури. За 2017 рік проведено занять на суму 9,4 тис.грн. та придбано обладнання на суму 15, 2 тис. гривень; за 2018 рік - 33,6 (на виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 14.02.2017 № 88 «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами»).
33. Для участі у роботі серпневої конференції педагогічних працівників у 2016-2017 навчальному році було запрошено начальника департаменту освіти і науки та директора Миколаївського інституту післядипломної педагогічної освіти, які зорієнтували присутніх на впровадження в практику роботи Концепції Нової української школи.
34. На базі міста при Комунальній установі «Консалтингово – методичний освітній центр» створено північно-західний регіональний центр, один із восьми регіональних центрів, який дає можливість ефективно вирішувати питання щодо максимального наближення освітніх послуг для працівників навчальних закладів. Усі секційні засідання у серпні 2017 навчального року пройшли за участі представників різних кафедр МОІППО, які особливу увагу приділили питанням Нової української школи.
35. У графіку підвищення кваліфікації керівних та педагогічних кадрів міста на 2018 рік було заплановано навчання педагогів на курсах підвищення кваліфікації з питання навчання молодших школярів на засадах Концепції «Нова українська школа»:
- на базі Миколаївського ОІППО упродовж року – 5 осіб;
- на базі міста у квітні 2018 року у кількості 32 осіб, в тому числі: класоводи – 15 осіб, вчителі-предметники (іноземні мови, фізична культура, образотворче та музичне мистецтво) - 17 осіб.
36. На виконання листа Миколаївського ОІППО від 23.01.2018 року були підготовлені узагальнені списки вчителів іноземної мови, фізичної культури, образотворчого та музичного мистецтва, які будуть навчати учнів 1-х класів у 2018-2019 та 2019-2020 навчальних роках, з метою якісної та оперативної перепідготовки до роботи в умовах Нової української школи.
37. Міністерством освіти і науки України спільно з Британською радою упродовж 2017 року були проведені навчання для вчителів англійської мови у рамках програми «Вчителі англійської мови – агенти змін», яка спрямована на покращення якості викладання англійської мови в Україні та підготовку тренерів з англійської мови, які будуть надавати методичну допомогу іншим педагогам. Миколаївську область у роботі цієї школи професійної майстерності представляли п’ятеро вчителів, серед яких була і вчитель англійської мови Южноукраїнської гімназії № 1.
38. За наслідками навчання тренерів-агентів змін та з метою обміну набутим досвідом з колегами в січні 2018 року на базі Южноукраїнської гімназії № 1 відбувся навчальний семінар-тренінг для вчителів англійської мови. У тренінгу взяли участь 16 педагогів міста.
39. У листопаді 2017 року представниками громадської організації за сприянням Міністерства освіти і науки України та департаменту освіти і науки Миколаївської ОДА були проведені заходи з питань реформування освіти: публічна консультація «Які зміни чекають на середню освіту в Україні та як їх бачать освітяни?». Учасниками даного заходу стали представники Комунальної установи «Консалтингово-методичний освітній центр» та закладів освіти.
40. У серпні 2017 року вчителі початкової школи взяли участь в громадських обговореннях проекту Державного стандарту початкової освіти, у грудні 2017р. - проектів Типових освітніх програм для початкової школи та надали конструктивні пропозиції щодо їх вдосконалення, проекту професійного стандарту на професію «Вчитель початкової школи».
41. У жовтня 2017 року з метою підготовки вчителів до впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти, нових програм та підручників у 2018-2019 н.р. на базі МОІППО проведено організаційні заняття для тренерів.
42. У січні 2018 р. вчителі початкової школи взяли участь в інтернет-марафоні, де мали змогу ознайомитися із сучасними педагогічними методами, які роблять навчання ефективним, а учнів — щасливими. На вебінарах дізналися про техніки швидкочитання для наймолодших учнів, методики розвитку мислення, ейдетику, раціональну організацію ГПД та багато іншого.
43. Учителі початкової школи, які викладають в 1-х класах Нової української школи пройшли дистанційні онлайн-курси. Таке навчання дало можливість ознайомитися з новим Державним стандартом початкової освіти, отримати практичні навички управління класом, навчитися методики компетентнісного і інтегрованого навчання.
44. З метою ефективної реалізації інтегрованого підходу в навчанні молодших школярів протягом навчального року змінено підходи до підготовки і проведення уроку як основної форми організації навчальної діяльності в умовах класно-урочної системи навчання (певне структурування, встановлення міжпредметних зв’язків, конструювання на засадах міжпредметної інтеграції). На базі ЗЗСО № 4 (листопад 2017), ЗЗСО № 1 ім. Захисників Вітчизни (грудень 2017), ЗЗСО № 2 (березень 2018), ЗЗСО № 3 (квітень 2018) – проведено міські семінари-практикуми на тему «Інтегроване навчання – шлях до цілісного сприйняття учнями навколишнього світу».
45. З метою підвищення фахової майстерності педагогічних працівників початкової освіти щодо впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти, реалізації концепції Нової української школи взяли участь у заходах обласного рівня:
- участь у засіданні відкритої педагогічної студії «Стратегії підготовки вчителів початкових класів до реалізації концепції Нової української школи» на якій розглядалися проблеми «Філософія Нової української школи та підготовка вчителів початкових класів до її реалізації», «Ознайомлення із змістом нового Державного стандарту початкової освіти та перспективами його впровадження, яке відбулося на базі МОІППО;
- день відкритих дверей «Джерела педагогічної майстерності та передового педагогічного досвіду вчителів початкових класів» з метою ознайомлення з досвідом роботи по темі: «Розвиток інформаційно-комунікаційних компетентностей учнів початкових класів для реалізації їх творчого потенціалу» (м. Миколаїв);
- університет знань методистів початкової освіти з проблеми «Реалізація компетентнісного підходу до викладання навчальних предметів у початковій школі в умовах розвантаження програм та реформування середньої освіти) (МОІППО);
- заняттях обласної творчої лабораторії розвитку початкової освіти в галузі «Мови і літератури» з проблеми «Міжпредметні зв’язки як засіб реалізації компетентнісного підходу в Новій українській школі» (на базі ЗОШ № 3 м. Миколаїв), з проблеми «Тематичний день у системі інтегрованого навчання в початковій школі» (на базі ЗОШ № 7 м.Миколаїв);
- засідання обласної творчої лабораторії розвитку початкової освіти в галузі «Математика» з проблеми «Міжпредметні зв’язки як засіб реалізації компетентнісного підходу в Новій українській школі» (на базі Миколаївського муніципального колегіуму), з проблеми «Формування математичної компетентності учнів засобами моделювання ігрових та життєвих ситуацій із використанням сучасних технологій» (на базі ЗОШ № 51 м. Миколаїв), в галузі «Природознавство» «Міжпредметні зв’язки як засіб реалізації компетентнісного підходу в Новій українській школі» (ЮЗШ № 3, м. Миколаїв, МОІППО);
- участь у заняттях Літньої школи (заняття обласного методичного активу педагогічних працівників початкової освіти області), яке проводилось з 06 по 10 червня 2017 р. у м. Очаків);
- участь у організаційно-мотиваційних семінарах-практикумах із підготовки вчителів 1-х класів до впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти у 2018-2019 н.р. (вчителі початкової школи, заступники директорів початкової школи на базі ЮЗШ № 3);
- участь у супервізійному кейс-семінарі «Інноваційні моделі та форми організації корпоративного навчання керівних та педагогічних кадрів в умовах реформування освіти» (м. Первомайськ);
- участь у педагогічному брифінгу на тему «Від ідеї освітнього проекту «На крилах успіху» - до його реалізації» (МОІППО).
46. Проведено навчання для керівників закладів освіти м. Южноукраїнська кафедрою державної служби та менеджменту освіти Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти ДВНЗ «Університет менеджменту освіти » НАПН України.
Шановні читачі! В цій статті Ви мали змогу ознайомитись з основними підготовчо-організаційними заходами, які були проведені серед освітян міста, освітянами міста при підготовці до реалізації загальнодержавного проекту Нова Українська Школа. За кожним у цих пунктів стояла деталізована робота адміністрації закладів освіти, педагогів, методистів, спеціалістів. В перспективах окреслених новим Законом України «Про освіту» реформа освіти тільки починається.
Інформаційна служба управління освіти
Продовження буде...
Виконавчий комітет Южноукраїнської міської ради
Департамент освіти і науки Миколаївської облдержадміністарції
Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Міністерство освіти і науки україни
Український Центр Оцінювання Якості Освіти
Управління Державної служби якості освіти у Миколаївській області