На сьогодні одним із основних напрямів державної освітянської політики в Україні визнано модернізацію системи дошкільної освіти з урахуванням принципів демократизації, гуманізації, індивідуалізації педагогічного процесу. В її основу покладено пріоритетність дошкільної ланки в єдиній національній системі неперервної освіти, а основним завданням визначено своєчасне становлення і повноцінний розвиток життєво компетентної творчої особистості з раннього дитинства.
Нормативно-правове підґрунтя функціонування сучасної системи дошкільної освіти визначається основними положеннями Конституції України, Законів України "Про освіту", "Про дошкільну освіту", "Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу", "Про охорону дитинства" та інших чинних актів вищих органів державної влади.
Основні механізми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року окреслено у Державній цільовій соціальній програмі розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 № 629. На її виконання розроблено План заходів, затверджений наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 28 липня 2011 р. № 905, яким передбачено створення належних умов для функціонування дошкільної освіти, а саме:
- забезпечення конституційних прав і державних гарантій щодо доступності здобуття дошкільної освіти дітьми дошкільного віку шляхом розширення мережі дошкільних навчальних закладів різних типів і форм власності;
- популяризація обов'язкової дошкільної освіти для дітей 5-річного віку через різні форми її здобуття;
- зміцнення навчально-методичної та матеріально-технічної бази дошкільних навчальних закладів;
- поліпшення якості дошкільної освіти через розроблення механізму, що забезпечує її сталий інноваційний розвиток;
- забезпечення особистісного зростання кожної дитини з урахуванням її задатків, здібностей, індивідуальних психічних і фізичних особливостей;
- збереження та зміцнення здоров'я дітей з раннього дитинства;
- модернізація системи підготовки та підвищення кваліфікації педагогічних кадрів;
- проведення наукових досліджень у галузі дошкільної освіти, спрямованих на забезпечення розвитку дитини, подальшого становлення її особистості;
- урізноманітнення форм спільної роботи з батьками.
Окремо виділено блок питань, що стосуються всебічного розвитку кожної дитини, забезпечення доступу кожній дитині до дошкільної освіти.
Зараз в місті функціонує 5 дошкільних навчальних закладів, в яких виховується 1886 дітей у 83 групах з 10,5 годинним перебуванням дітей. Всіма формами дошкільної освіти охоплено 75% дітей дошкільного віку, діти 5-річного віку стовідсотково забезпечені обов`язковою дошкільною освітою перед вступом до школи. За останні 4 роки кількість вихованців збільшилось на 209 дітей.
Одним з першочергових завдань на даному етапі є розвиток мережі дошкільних навчальних закладів.
Серед діючих дошкільних навчальних закладів, які б на даний момент використовувались не за цільовим призначенням у місті немає.
Серед нових завдань Міністерства освіти і науки України у 2013 році - запровадження електронної реєстрації дітей для подальшого влаштування їх у ДНЗ. Така система вже восени має запрацювати і в нашому місті.
Для навчання і виховання дітей з особливими потребами при дошкільному навчальному закладі № 3 функціонує одна група дітей з важкими вадами мови, у ДНЗ № 8 – 2 групи з важкими вадами мови та 3 групи із затримкою психічного розвитку, в ЦРД «Гармонія» - 2 групи для дітей з важкими вадами мови.
Головна мета організації роботи спеціальних груп у дошкільних навчальних закладах – зміцнення здоров’я, розвиток і формування особистості, забезпечення соціально-психологічної реабілітації та адаптації дитини шляхом спеціально організованого навчально-виховного процесу у комплексі з корекційно-розвивальною та лікувально-оздоровчою роботою.
На виконання соціальних ініціатив Президента України, за підтримки депутатів міської ради, міського голови, з метою поліпшення якості освітнього процесу та створення сприятливих умов для зміцнення навчально-методичної та матеріально - технічної бази дошкільних навчальних закладів, модернізації системи підготовки та підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, 2013 рік було оголошено «Роком дошкілля у місті Южноукраїнську» та затверджено план заходів управління освіти Южноукраїнської міської ради на 2013 рік. А саме:
- Проведення міського конкурсу «Вихователь - 2013 року»;
- Ввключення до варіативної складової робочих навчальних планів вихователів старших груп спецкурсу «Логіка світу» та «Риторика»;
- Початок забезпечення навчальних кабінетів ДНЗ інтерактивними дошками, ноутбуками (нетбуками), мультимедійною технікою та приладами для дослідницько - пошукової діяльності дошкільників;
- Проведення у ДНЗ щорічного спортивного фестивалю, присвяченого Всесвітньому Дню здоров'я та Дню фізичної культури і спорту. Організація і проведення на рівні міста засідань педагогічної студії, авторської школи, методичних об`єднань з використанням інтерактивних форм роботи: майстер - класу, презентацій, проектної діяльності, тощо.
Реформа дошкільної освіти, яка відбувається, ставить дедалі складніші й масштабніші завдання щодо вдосконалення змісту, підвищення якості, розвитку та оновлення дошкільної освіти. Сьогодні не можна не рахуватися з тим, що в усьому світі зростає роль особистості. Людина вважається основною цінністю прогресивного суспільства, а турбота про неї – показником рівня розвитку його свідомості. Тому, дошкільні навчальні заклади міста спрямовують роботу на подальше оновлення змісту дошкільної освіти, на розширення освітніх послуг відповідно до сучасних потреб дітей та запитів батьків. Враховуючи той факт, що дошкільна освіта – це найперша освітня ланка всієї системи освіти, працівники дошкільних закладів продовжують гідно, творчо та натхненно працювати над розвитком дитячої особистості, майбутніх громадян України.
Інформаційна служба освіти
Виконавчий комітет Южноукраїнської міської ради
Департамент освіти і науки Миколаївської облдержадміністарції
Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Міністерство освіти і науки україни
Український Центр Оцінювання Якості Освіти
Управління Державної служби якості освіти у Миколаївській області