Оступився, пішов на поводу у старших, нечистоплотних морально. На превеликий жаль, підлітки далеко не відразу починають розуміти свої помилки, тому що у них недостатньо життєвого досвіду, який би дозволяв самостійно приймати вірні рішення, знаходити гідний вихід із складних життєвих ситуацій. Тому для них особливо важливі порада, підказка, добре слово дорослих.
Але чи завжди поруч опиняється той, кому вони беззастережно вірять і довіряють, слідують його повчанням? На жаль, не всім підліткам везе в цьому сенсі. Залишившись на самоті, підліток найчастіше керується імпульсивними поривами, а не прислухається до голосу розуму.
Відсутність моральних зобов'язань, сімейних традицій, поваги до пам'яті відкриває широкий доступ до байдикування, пияцтва, наркоманії, злочинності серед дітей та підлітків. Процес соціалізації людини починається з раннього віку.
У дитинстві людина складається як суспільна істота, у неї розвиваються інтелект, уміння аналізувати і узагальнювати навколишні явища, здатність передбачати можливі наслідки своїх вчинків; виробляються вольові якості: наполегливість,цілеспрямованість, самоконтроль, активність, ініціатива, формуються самосвідомість, почуття власної гідності, прагнення до самостійності. Існують такі вікові особливості неповнолітніх, які серйозно позначаються на їх поведінці:
До 10 - 12 років у підлітка на основі сприйняття формуються судження за принципом, що таке добре і що таке погано. Вони переймають від батьків, від однолітків з фільмів, від побутових ситуацій, які безперервно йдуть через його свідомість, чинним або пасивним учасником і свідком яких він постійно буває.
До 14 - 16 років на основі суджень у підлітка виникають переконання. Він переконаний в тому, що добре і що для нього або оточуючих погано. Переконання складається з його сприйняття світу, з того, що хорошого або поганого було в його житті.
Лише до 18 - 20 років на основі суджень і переконань виникає світогляд. Система поглядів, поглядів на природу, суспільство в значній мірі визначають життєвий шлях молодої людини.
Особистість важкого підлітка, як правило, характеризується низьким рівнем соціалізації і відображає прогалини та недоліки в основних сферах його виховання: в сім'ї та школі. З іншого боку, на особистість важкого підлітка великий вплив робить особлива сфера - вулиця, двір, вуличні групи з негативною спрямованістю його дозвілля.
Тільки точно визначаючи причину проблем кожного підлітка і створюючи взаємне прагнення до їх вирішення батьками, шкільним персоналом і самою молоддю, можна допомогти важким підліткам подолати труднощі і усвідомити свій потенціал.
Інформаційна служба освіти
Виконавчий комітет Южноукраїнської міської ради
Департамент освіти і науки Миколаївської облдержадміністарції
Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Міністерство освіти і науки україни
Український Центр Оцінювання Якості Освіти
Управління Державної служби якості освіти у Миколаївській області